Pinsen i Amsterdam

Fredag dro jeg og Mamma som sagt til Amsterdam med Floyd. Flyet hadde avgang 17.45, men det var visst bare på papiret…. Vi skulle jo møte Mike og Mark på Schiphol Airport ca 20.00 for flyet skulle lande 19.30. Vi stod ved gaten og ventet på boarding, og da flyet vi skulle med, takset inn på parkeringen kom det en ambulanse. Etter at alle passasjerene hadde gått av flyet, kom ambulansepersonell ut med en på båre, dette tok jo sin tid og førte til litt forsinkelse for oss som skulle med flyet. Jeg hadde hele tiden full oversikt over plassen og innlossing av bagasje og ventet jo spent på Floyd. Det er jo alltid nervepirende å sende en hund med fly. Jeg så de kom kjørende med han og holdt øye med han mens han ventet på å bli lastet om bord, men plutselig så jeg de kjørte inn under i kjelleren med han igjen. Hmm, ble jo litt betenkt og bekymret, men ble stående å følge med. Mye akivitet under og rundt flyet med lasting og lossing av kofferter og sjekk av fly osv. Tiden gikk..og gikk..og gikk. Ingen Floyd å se, heller ingen boarding til rett tid. men så ble det tid for boarding etter noe som føltes som uendelig lang venting. Flyet skulle jo ha tatt av for ca 1 time siden. Så kommer de ut med Floyd igjen og han ble losset ombord. Det var jo så varmt ute, at de hadde kjørt han inn i kjelleren igjen så det ikke skulle bli varmt for han. Bakkemannskapet tok seg bare så utrolig godt av ham det var jeg vitne til, for når han var losset ombord satt en av «gutta» der sammen med han hele tiden og holdt han med selskap:-) Så skulle det visst bli enda mere venting og boardingen ble utsatt igjen. FAEN! Så blir jeg ropt opp over høyttaleranlegget, og noe bekymret henvendte jeg meg til personalet: De lurte på om de kunne gi ham mere vann, det var litt varmt for han.(De hadde ikke lov å gjøre det uten å konferere eier) Selvsagt kunne de det. Jeg må si meg MEGET fornøyd med servicen de vier hunder som reiser. Man hører jo noen skrekkhistorier i ny og ne, men bakkemannskapet på OSL skal virkelig ha skryt for måten de behandler hunder på reise. TAKK TIL DERE!! Klokka ble vel nærmere 19.00 før vi endelig kom ombord i flyet, altså 1 time og 15 min etter opprinnelig avgang. Grunnen var en indikasjonsbryter som ikke virket som den skulle, men dette var endelig i orden. Vi står klare for take off, hører piloten ruser opp flyet og vi skal til å lette… ding ding…»Kapteinen her, feilen har kommet tilbake, jeg tør ikke ta av før den er utbedret..» Stønn. Takse tilbake til parkeringen og avvente ny informasjon. Teknikerne skal bytte delen og ny avgangstid blir 21.00. Alle måtte ut av flyet imens, og jeg var sevsagt bekymret for Floyd og ikke minst opptatt av temperaturen i lasterommet. De skulle sjekke med piloten hva slags temperatur det var der nede. Det skulle være bra temperatur der fikk jeg beskjed om, men følte meg ikke helt overbevist, piloten stod tilfeldigvis ved siden av og hørte min bekymring og sa at han skulle egenhendig gå ned og sjekke at alt var bra med Floyd. Og joda, han lå og slappet av, hadde masse vann og ikke for varmt. Må også si meg MEGET fornøyd med servicen til Sterling med tanke på hund på reise. Så var det ut av flyet og inn til gaten igjen, der hadde vi full oversikt over hva de drev med rundt flyet og joda; bakkemannskapet hadde ilt til og satt og holdt Floyd med selskap igjen. Helt supert rett og slett. Kommer ikke til a ha særlig store betenkligheter med å fly med hund igjen etter å ha bevitnet en slik behandling av Floyd:-) Holdt Mike og Mark løpende orientert om situasjonen og de fikk seg noen ekstratimer i Amsterdam. Vi fikk endelig lettet ca 21.00 og 22.30 landet vi trygt i Amsterdam, 3 timer forsinket. Bagasje og Floyd ble samlet, og Floyd sjarmerte seg gjennom tollen uten problemer..hehe. Den gutten fikk mange kompiser på turen,det er i hvert fall sikkert:-) Vi møtte Mike og Mark med en gang vi kom ut av Tollen, og det var på tide å ta farvel med Floyd. Ikke særlig gøy, men han fulgte like fornøyd med de, så for han var det ikke store belastningen. Det var nok MYE verre for meg.

Jeg og Mamma var fremme ved hotellet kl 00.30 og stupte rett i seng, om det kunne kalles seng. Den var vel sånn ca 1.50 lang og sykt hard, ingen dyne, bare et pledd, og en tynn tynn tynn pute… Vel vi sovnet jo så det var jo bedre enn ingenting.. Lørdag brukte vi store deler av dagen på å shoppe, og 18.30 hadde vi billett til Anne Frank Hus. Dette var jo 5. gangen jeg var i Amsterdam, men har aldri fått med meg Anne Frank Hus for det har alltid vært milevis med kø, og det har jeg ikke giddet å bruke tiden på når jeg har vært her nede, men denne gangen bestilte jeg billetter online og vi kunne elegant hoppe forbi den eviglange køen på utsiden og bruke en slags VIP-inngang. Veeeeldig behagelig:-) Så til dere som skal til Amsterdam, og evt har planer om å besøke Anne Frank Hus; Dra for Guds skyld ikke uten å bestille billetter på forhånd. Det sparer dere sånn ca 2 timer i kø på!! Etter Anne Frank Hus dro vi til Leidseplein og spiste middag på en restaurant som heter Rancho Steakhouse. Utrolig godt, kan virkelig anbefales, men det var DYRT. Men absolutt verdt pengene.

Søndag startet vi med å ta en av disse kanalbåtene, vi har jo hatt såå nydelig vær, så vi følte at en tur på kanalene var obligatorisk, selv om vi begge har gjort dette tidligere.

Flyet vårt skulle ikke gå før 21.55 så vi hadde hele søndagen til disposisjon og det ble jo litt shopping på søndag også:-) Spiste lunch på et av disse populære «pancake Houses». Vi prøvde pannekake med ost og bacon, veldig godt, men utrolig kvalmende også;-) «Pannekakehuset» lå idyllisk til ved en kanal og vi fikk selskap av en andemor med 8 små unger. De var såå søte så jeg tok selvsagt masse bilder av dem.

Her er ett:

Tilbake på flyplassen gikk innsjekking og hånbagasjekontroll utrolig fort, og innsjekking gikk til riktig tid. Alt så ut til å fungere som det skulle på hjemturen, helt til kapteinen avbryter kabinpersonalet midt i presentasjonen av sikkerheten om bord.. Faen tenkte vi; hva nå? Kapteinen forsvinner ut av flyet og vi sitter jo som spørsmålstegn tilbake:-0 Det lekket bensin ut av den ene motoren, men det var visst ikke noe farlig for det fungerte som det skulle i lufta……. ehhhh åja…

Vel det gjorde visst det for vi landet trygt på Gardermoen akkurat klokka 24.00, bare 30 min forsinket. Alt i alt en fin tur, dog noe slitsom. Er jo ikke akkurat i 20-åra lenger 🙂 🙂 🙂

Legg igjen en kommentar